صنایع هوایی
نوشته شده توسط : ربیعی +چراغی+ کاوسی

رم جت نوعی موتور جت است که دارای قسمتهای متحرک عمده ای نیست .

و مخصوصا در مواردی که احتیاج به موتور سبک و سرعت بالا است استفاده می شود . برای مثال missiels ) یک نوع موشک که برای تسلیحات استفاده می شود این کلمه از کلمه لاتین mittere که به معنی فرستادن است گرفته شده است.) .

همچنین به عنوان tipjet در هلیکوپتر استفاده می شود .طرح این موشک قبل از سال 1908 توسطRene lorin داده شد (در شوروی سابق)

 

رم جت GIRD-08 که توسط Yuri Pobedonostsevساخته شد و در سال 1933 تست شد.

Exocet missile in flight
Exocet missile in flight

 

 

رام جت ها از یک جسم مخروطی شکل در لبه مدخل استفاده می کنند .

جریان هوا از قسمتی که از مدخل خارج می شود فشرده می شود و سپس هوا را پخش می کند تا سرعتش را تا سرعت مناسب محفظه احتراق کم کند .

به خاطر اینکه نسبت فشار نازل بالاست بنابراین موتور رم جت بوسیله نازلهای همگرا و واگرا تجهیز می شوند.

بدلیل اینکه رم جت ها موتوری هستند که مستقلا کار می کنند سرعت موتور و بدنه موشک به شتاب زیاد میل می کند مگر اینکه مقاومت هوا خیلی باشد .

به همین دلیل دمای مدخل به شدت بالا می رود و این برای موتور و بدنه زیان آور است و سیستم تنظیم سوخت باید مقدار سوخت ورودی را برای کاهش دما کم کند . گرچه در سرعت های بالا بازده بالا می رود.

موتورهای رم جت اگر سرعتشان بیشتر از 1000 km/h نباشد بدلیل اینکه فشردگی هوا بخوبی انجام نمی شود ، بدون کارایی خواهند بود . گرچه در سرعتهای پایین از راکت ها از نظر سوخت کارایی بهتری دارند .

Leduc مدل 010 در سال 1949 اولین ramjet ی بود که در فضاپیما برای پرواز استفاده شد.

ساده ترین توربو جت ها از قسمتهای زیر ساخته می شوند .

مدخل هوا - محفظه احتراق – کمپرسور - توربین - نازل(مخرج)

در این نوع موتور هوائی که وارد موتور می‌شود به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور خودبه‌خود فشرده می‌شود ونیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) و توربینی که به آن نیرومحرکه می رساند ، نیست.

به این موتور لوله بخاری پرنده هم می گویند که تنها از 3 قسمت مدخل و محفظه احتراق و مخرج تشکیل شده است. تنها قسمت متحرک ، پمپ سوخت است که سوخت مایع را به محفظه احتراق می رساند.

که اگر از سوخت جامد استفاده شود این قسمت هم لازم نیست.


Ramjet سعی می کند که فشار دینامیکی بالایی را به کار بیاندازند. که این بوسیله streamtub که نزدیک به لبه ورودی است تامین می شود .

بیشتر رم جت ها با سرعت بالاتر از صوت حرکت می کنند .همچنین از scramjet برای موشک استفاده می شود .اصطلاح جت اسکرام (scramjet) مخفف رامجت احتراقی مافوق صوت (Supersonic Combustible Ramjet) می باشد. که به تازگی يک هواپيمای مافوق صوت آزمايشی رکورد سرعت مافوق صوت جهان رابا پروازی هفت برابر بيش از سرعت صوت شکست.




:: موضوعات مرتبط: صنایع هوایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 443
تاریخ انتشار : 22 فروردين 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست